آشنایی با آندوسکوپی..مهندسی پزشکی مهندسی زندگیBiomedical Engineering
وبلاگ مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی
وبلاگ مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی تحت نظر وبسایت مهندسی پزشکی :: مهندسی زندگی www.Bm-Eng.iR
آشنایی با آندوسکوپی
 

بدن از بخش‌های مختلفی تشكیل شده است كه بسیاری از آنها از بیرون قابل مشاهده نیستند اما حتی این بخش‌های غیرقابل مشاهده هم مثل اعضای سطحی بدن، دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند و در این مواقع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به این كه این اعضای داخلی به راحتی برای معاینه در دسترس قرار ندارند، باید از روشی دیگر برای معاینه و آزمایش آنها استفاده كرد.
مرسوم‌ترین روش‌هایی كه تاكنون برای این منظور به كار گرفته شده، روش‌های تصویربرداری مثلا سی‌تی‌اسكن یا ام.آر.آی بوده‌اند اما این روش‌ها هم محدودیت‌هایی دارند. به طور مثال اگر نیاز به نمونه‌برداری از یك عضو داخلی شود، با این روش‌ها نمی‌توان نمونه‌برداری كرد. به همین دلیل پزشكان دست به دامن ابزار دیگری می‌شوند كه آندوسكوپ نامیده می‌شود و بسیاری از محدودیت‌های روش‌های قبلی را ندارد. این ابزار به طور گسترده در پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی از آن كه هر كدام كاربرد خاصی دارند، در مراكز پزشكی وجود دارند.

● لوله‌ای از فیبر نوری
ساختمان اكثر آندوسكوپ‌ها از یك یا چندین رشته فیبرنوری تشكیل می‌شود كه درون لوله‌ای پلاستیكی قرار گرفته‌اند و در مجموع شكل یك شیلنگ را به وجود می‌آورند. در انتهای این لوله هم یك عدسی وجود دارد كه امكان مشاهده بخش‌های مختلف را فراهم می‌كند. پس از وارد كردن این لوله به داخل یكی از محفظه‌های بدن اطلاعات و تصاویر داخلی، به‌وسیله فیبر نوری ازاین عدسی داخلی به سمت عدسی دیگری كه انتهای دیگر لوله قرار دارد فرستاده می‌شود. عدسی اخیر كه عدسی خارجی است در انتهایی از لوله قرار دارد، كه در دست پزشك است. اطلاعات از طریق این عدسی به یك مونیتور یا صفحه تلویزیونی فرستاده می‌شود تا پزشك روی این صفحه تصاویر درون اعضا را ببیند.
با توجه به اینكه به طور طبیعی درون حفرات و اعضای داخلی بدن تاریك است و قابل مشاهده نیست، در انتهای داخلی آندوسكوپ یك منبع نوری قوی كار گذاشته می‌شود تا فضای داخلی اعضا را روشن كند و به این ترتیب امكان مشاهده ساختمان‌های داخلی را فراهم آورد.

● نرم یا سخت
به طور كلی دو دسته‌ آندوسكوپ وجود دارد؛ آندوسكوپ‌های نرم یا انعطاف‌پذیر و آندوسكوپ‌های سخت یا انعطاف‌ناپذیر. برای اكثر مقاصد تشخیصی از آندوسكوپ‌های نرم استفاده می‌شود. این آندوسكوپ‌ها كه لوله‌های باریك‌تری نسبت به انواع سخت دارند، به میزان بیشتری در اعضای بدن وارد می‌شوند، طول بیشتری دارند و با توجه به انعطاف‌پذیری و قطر كمتر، آسیب‌ كمتری به اعضا وارد می‌كنند. به طور كلی در استفاده از آندوسكوپ‌های انعطاف‌پذیر و نرم، پزشك و بیمار هر دو راحت‌تر هستند.
برعكس، آندوسكوپ‌های سخت معمولا ضخیم‌تر هستند و كمتر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به هر حال گاهی مزایایی دارند كه در آندوسكوپ‌های نرم وجود ندارد. به طور مثال اگرچه با آندوسكوپ‌های نرم هم امكان نمونه‌برداری و اقدامات درمانی وجود دارد اما این قبیل كارها با آندوسكوپ‌های سخت معمولا راحت‌تر انجام می‌شوند. با توجه به این مسائل، تنها پزشك معالج است كه می‌تواند با توجه به شرایط بیمار، بیماری زمینه‌ای و هدف از انجام آندوسكوپی، نوع آندوسكوپ مورد نظر را تعیین كند.

● كدام اعضا
امروزه آندوسكوپ‌های مختلفی طراحی شده‌اند كه هر یك از آنها برای بررسی و مشاهده قسمت خاصی از بدن به‌كار می‌‌روند. احتمالا وقتی اسم آندوسكوپی را می‌شنوید شما به طور ناخودآگاه یاد بیماری‌های معده می‌افتید و لوله‌ای را در ذهن می‌آورید كه قرار است از دهان وارد شود، به معده برسد و بخش‌های مختلف معده را بررسی كند اما امروزه تعداد آندوسكوپ‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده‌ و بسیاری از دیگر قسمت‌های بدن را هم می‌توان با وسایل مشابه بررسی كرد. به طور مثال، آندوسكوپ‌هایی وجود دارند كه از دهان وارد می‌شوند و به مجرای هوا یا همان نای می‌رسند تا مجاری هوایی را بررسی كنند.
به این آندوسكوپ‌ها در اصطلاح پزشكی برونكوسكوپ می‌گویند. از طرف دیگر آندوسكوپ‌هایی وجود دارند كه می‌توانند از راه بینی وارد شوند، به دریچه‌های سینوس‌ها برسند، به داخل سینوس‌ها بروند و در نهایت بخش‌های مختلف سینوس‌ها را بررسی كنند. آندوسكوپ‌های دیگری هم وجود دارند كه از راه مجرای ادرار وارد می‌شوند و مثانه را مورد بررسی قرار می‌دهند. به این آندوسكوپ‌ها در اصطلاح پزشكی سیستوسكوپ می‌گویند. آندوسكوپ‌های خاصی هم وجود دارند كه از مقعد وارد می‌شوند و بخش‌های مختلف روده بزرگ را قابل مشاهده می‌سازند. به این آندوسكوپ‌ها، كولونوسكوپ می‌گویند اما انواع كوتاه تر آنها ركتوسكوپ نامیده می شوند چرا كه فقط بخش انتهایی روزه بزرگ كه ركتوم نامیده می شود را بررسی می كنند.
علاوه بر این، انواع مختلف دیگری از آندوسكوپ‌ها هم وجود دارد. به طور مثال در حال حاضر حتی می‌توان داخل مفاصل را با همین روش مورد مشاهده قرار داد. در این موارد پوست روی مفصل را پس از بی‌حسی سوراخ می‌كنند و آندوسكوپ را از طریق پوست به داخل مفصل می‌رسانند تا بتوانند فضای داخل مفصل را ببینند. به این آندوسكوپ‌ها، آرتروسكوپ می‌گویند. آندوسكوپ‌هایی برای مشاهده داخل رحم و حتی داخل فضای شكم هم وجود دارد. شاید بتوان گفت حتی آنژیوگرافی هم در اصل نوعی آندوسكوپی است اما به هر حال مكانیسم عملكرد آنژیوگرافی با آندوسكوپ‌هایی كه تاكنون گفتیم، به طور قابل توجهی متفاوت است.

● برای چه كسانی؟
این كه چه فردی به انجام آندوسكوپی نیاز دارد، تنها به نظر پزشك متخصص بستگی دارد. درضمن تنها پزشك متخصص است كه می‌تواند مشخص كند باید از چه نوع آندوسكوپی برای بیمار استفاده شود. سعی كنید تصمیم‌گیری درباره این مسائل را به پزشك خود محول كنید اما بعضی از اندوسكپی ها باید به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص تكرار می‌شوند. از این قبیل كولونوسكپی‌ها به آلونوسكوپی (آندوسكوپی روده بزرگ از راه مقعد) می توان اشاره كرد كه توصیه می شود بعد از ۵۰سالگی هر ۵سال یك بار انجام شود.

● اگر قرار است برای شما آندوسكوپی انجام شود، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:
▪ در صورتی كه به بیماری‌هایی مثل هپاتیت یا ایدز مبتلا هستید، حتما پیش از انجام اندوسكوپی این موارد را به پزشك خود اطلاع دهید؛ چرا كه پزشكان به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها از یك فرد به فرد دیگر، برای مبتلایان به این بیماری ها از اندوسكوپ‌های مخصوص این بیماران استفاده می‌كنند.
▪ قبل از انجام هر گونه اندوسكوپی، تمام داروهای مصرفی را به اطلاع پزشك معالج خود برسانید؛ به ویژه درباره داروهای ضدانعقاد، ممكن است پزشك ترجیح بدهد یك یا چند روز قبل از انجام اندوسكوپی، بعضی داروهای شما قطع شوند.
▪ اگر به اختلالات خونریزی دهنده مبتلا هستید، حتما این موضوع را به اطلاع پزشك برسانید، تا اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات احتمالی مهیا كند.
▪ هر زمان كه برای انجام اندوسكوپی مراجعه می‌كنید، تمام مدارك پزشكی خود را همراه داشته باشید.▪ روز انجام اندوسكوپی تنها به بیمارستان یا محل انجام اندوسكوپی مراجعه نكنید و حتما كسی را با خود همراه داشته باشید.
▪ نگران درد و ناراحتی نباشید. پزشكان برای تخفیف درد و ناراحتی بیماران معمولا از داروهای مسكن، مخدر یا خواب‌آور به میزان لازم استفاده می‌كنند تا انجام این اقدامات برای بیمار قابل تحمل باشد.
▪ در برخی اندوسكوپی‌ها لازم است بیمار چند ساعت ناشتا باشد یا پیش از انجام اندوسكوپی از روش‌هایی مثل تنقیه استفاده كرده باشد. درباره نیاز به انجام چنین اقداماتی حتما با پزشك خود مشورت كنید و تمام توصیه‌های او را عمل كنید تا زمان اندوسكوپی مشكلی برای شما ایجاد نشود.
▪ برخی اوقات طی انجام اندوسكوپی نمونه‌هایی از بافت‌های داخلی برداشته می‌شود. این نمونه‌ها از سوی خود بیمار یا از سوی پزشك مربوطه به بخش پاتولوژی فرستاده می‌شود تا زیر میكروسكوپ مورد بررسی قرار گیرد و از روی آن، بیماری تشخیص داده شود. پیگیر نتیجه‌ نمونه‌برداری‌های خود باشید.
▪ گاهی لازم است بیمار ساعاتی پس از انجام اندوسكوپی در بیمارستان یا محل اندوسكوپی تحت نظر بماند. این موارد را در برنامه‌ریزی زمانی خود لحاظ كنید.
▪ پس از انجام اندوسكوپی اگر دچار هر مشكلی نظیر خونریزی، درد بیش از حد، تهوع و استفراغ یا تب شدید، هر چه سریع‌تر مساله را با پزشك خود در میان بگذارید.


آندوسكوپی

مقدمه

كلمه آندوسكوپ از دو كلمه یونانی به معنای درون و دیدن تشكیل شده است . عبارت آندوسكوپی به معنای استفاده از تجهیزات برای معاینه درون ارگان های حفره مانند بدن بهصورت دیداری است.
در علم پزشكی از دیر باز تمایل و رغبت برای دیدن اجزای درون بدن نیروی محركی بوده است تا بدان وسیله بتوان به بیماران كمك كرد. در كنار جراحی باز ، این روش معاینه و جراحی با كمترین تهاجم به بدن ، روشی ظریف ، استادانه و ماهرانه البته با كمترین مشكل برای بیمار محسوب می شود .
طبیعت راه رسیدن به این هدف را فراهم آورده است . دستیابی به درون ، از طریق حفرات و سوراخ های بدن انسان امكان پذیر است. راه حل به كار برده شده برای آندوسكوپی استفاده از نور بازتابیده بود و تنها یك آینه عنصر اصلی این روش معاینه محسوب می شد . در گذشته اجزای درون بدن با چشم غیر مسلح دیده می شد بدون استفاده از هر گونه وسیله نوری یا سیستم كمكی .

ویدیو آندوسكوپ ، ساختمان و كاربردها
انتقال الكترونی تصاویر گرفته شده از بدن به یك واحد پردازشگر ویدئویی ، پیشرفت تكنولوژیكی جیدی در علم آندوسكوپی به شمار می رود . امروزه در اكثر اعملا جراحی آندوسكوپی از ویدئو و دوربین های عكاسی برای دیدن وثبت عمل استفاده می شود ریال، در این گونه سیستم ها در عین اینكه می توان اجزای داخلی بدن را به شكل تصاویر رنگی در حین انجام عمل آندوسكوپی مشاهده كرد، این تصاویر قابلیت ظبط و ذخیره شدن داشته ، در موقع لزوم می توان آنها را باز خوانی كرد .
متخصصان آندوسكوپی ، با دیدن تصاویر رنگی فیزیواوژیكی گرفته شده ، از بدن ، می توانند پی به وجود انواع مختلف بیماری ها و همچنین لخته ها در عضو مورد نظر ببرند و شرایط پاتولوژیكی بسیاری را ارزیابی كنند . نظیر بررسی میزان خون رسانی به بافت ها و مخاط های مختلف و تشخیص بافت های غیر طبیعی كه در زیر این مخاط ها فرا گرفته نظیر تومور های زیر پرده مخاطی . مزیت اصلی استفاده از آندوسكوپ ویدئویی آن است كه این سیستم ها قادر به تصویر كشیدن اجزای داخلی بدن هستند ، به گونه ای كه امكان تماشای تصویر ، همزمان به وسیله تمامی افراد تیم جراحی امكان پذیر باشد بدون آنكه رزولوشن تصویر پایین بیاید .
نكته دیگر آن است كه در صورت عدم استفاده از سیستم های ویدئو حین انجام عمل آندوسكوپی ، متخصص برای دیدن تصاویر مجبور است كه از طریق یك چشمی ، آن هم با دقت زیاد نگاه كند و اغلب به دلیل خم شدن روی بیمار ، خستگی و فشار شدیدی را در ناحیه چشم ها ، گردن و پشت خود احساس می كند . در حالی كه اگر از آندوسكوپ ویدئویی كمك گرفته شود ، متخصص این امكان را دارد كه در یك وضعیت مناسب و راحت قرار گرفته ، خستگی كمی را احساس كند . ضمن آنكه تمامی افراد تیم جراحی می توانند روند معاینه و درمان را به وضوح دیده ، از این طریق كمك مؤثری به جراح نمایند .

اصول عملكرد
شكل زیر مقطع عرضی Distal tip از یك آندوسكوپ Flexible را نشان می دهد . همان طور كه می دانیم آندوسكوپ های فیبر نوری كه به نام فیبروسكوپ ها معروغند دارای 2 دسته فیبر نوری هستند كه یكی برای هدایت روشنایی و دیگری برای هدایت تصویر استفاده می شود . در این شكل علاوه بر فیبر های نوری ، كانال های ساكشن و وسائل جراحی ، همچنین كانال های آب و هوا دیده می شود

كاربردهای تجهیزات آندوسكوپی در پزشكی
آندوسكوپ ها به شكل بسیار گسترده ای در تمامی زمینه های علوم پزشكی كاربرد داشته و امروزه بخصوص در اورولوژی ، جراحی های نورولوژیك و هیستروسكوپیك قابلیت های زیادی از خود نشان می دهند .
در جراحی های آندوسكوپیك یا همان MIS Procedures ( minimally invasive surgery) در عین اینكه تغییر شكل غیر طبیعی بافت های بدن بسیار كم دیده می شود ، بهبودب بیمار نیز در مدت زمان كوتاهی نسبت به Open surgical prosedures صورت می گیرد و از این جهت آندوسكوپی روش روش بسیار كم ضرر برای بیمار می باشد و آسیب بسیار كمی متوجه بیمار می باشد .
اطلاعات تشخیصی حاصل بغایت ارزشمند است زیرا به ارائه شواهد روشن و مستقیمی می انجامد ، مثلاً زخم های روده ، انسدادها ، تومور های خوش خیم و بد خیم ، بیماریهایی چون سیروز كبدی و غیره را می توان مستقیماً مطالعه كرد . همچنین بیوپسی ( نمونه برداری از بافت ) ، استفاده از الكترودهای مخصوص سوزاندن وبند آوردن خونریزی و با وسایل خارج سازنده برای بیرون آوردن اجسام خارجی از اعمال معمولی در آندوسكوپی به شمار می رود .

منبع:سایت جامع مهندسی

مهندسی پزشکی مهندسی زندگی

 

وبسایت مهندسی پزشکی مهندسی زندگی

http://bm-eng.ir





تاریخ: جمعه 6 بهمن 1391برچسب:دانلود جزوه مدیریت خدمات بهداشتی , management of health services,biomedical engineering , مهندسی پزشکی , آشنایی با مهندسی پزشکی , معرفی مهندسی پزشکی , مهندسی پزشکی گرایش بالینی , مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک , مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک , مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال (بیومواد) , مهندسی پزشکی ایران , مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز , پایگاه آموزشی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , وبلاگ مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , وبسایت مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , مهندسی پزشکی مهندسی زندگی , اخبار و تازه های مهندسی پزشکی , مقالات مهندسی پزشکی , آموزش مهندسی پزشکی , دانلود کتاب های مهندسی پزشکی , دانلود جزوه های مهندسی پزشکی , دانلود نمونه سوالات امتحانی مهندسی پزشکی , دانلود کتاب های عمومی مهندسی پزشکی , دانلود نرم افزارهای مهندسی پزشکی ,کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی , مهندسی پزشکی بیوالکتریک ,مهندسی پزشکی بیومواد , مهندسی پزشکی بیومکانیک , کارشناسی ارشد 1392 ,کارشناسی ارشد بیوالکتریک , کارشناسی ارشد بیومواد , کارشناسی ارشد بیومکانیک ,1392,نشریه,نشریه الکترونیکی,نرم افزارموبایل,کتاب,دانلود کتاب,لینک دانلود کتاب,national geographic,عکس,عکس سال,برترین عکس سال,دندانپزشکی,دندان مصنوعی,ماشین حساب,مدیریت خدمات بهداشتی,دکتر نورآبادی,دانشگاه صنعتی سهند تبریز,بهداشت عمومی,بهداشت,وزارت بهداشت,درمان,آموزش پزشکی,رشته پزشکی,مامایی,تنظیم خانواده,مادر و کودک,بهداشت حرفه ای,بهداشت محیط,واکسن,واکسیناسیون,سازمان بهداشت جهانی,who,شکوه همسرداری,بارداری,روش جلوگیری از بارداری,شیر مادر,پزشک خانواده,مراکز بهداشت,بهورز,دانشگاه علوم پزشکی,پرستار,پزشک,ماما,بیمارستان,حل المسائل زبان c,حل تمرین زبان c,برنامه نویسی به زبان c,حل تمرین برنامه نویسی به زبان c,عین الله جعفرنژاد قمی,حل تمرین قمی,حل تمرین کتاب قمی,حل تمرین کتاب برنامه نویسی به زبان c قمی,حل تمرین کتاب برنامه نویسی به زبان c عین الله جغفرنژاد قمی,حل المسائل کتاب برنامه نویسی به زبان c قمی,طراحی بنر,ساخت بنر,بنر متحرک,بنر تبلیغاتی,بنر,خلاصه کتاب برنامه نویسی به زبان c عین الله جعفرنژاد قمی,آندوسکوپی,دستگاه آندوسکوپی,Andoscopy,آشنایی با آندسکوپی,تجهیز آندوسکوپی,آندوسکوپی معده,تعمیر آندوسکوپی,,
ارسال توسط ایمان الله ویسی Iman Allahveysi